Bästa förbrukningsmaterial för vinylfoliering och transferpressar?
I min region har jag funderat på att uppgradera mitt förbrukningsmaterial för vinylfoliering och transferpressar eftersom jag vill förbättra kvaliteten på mina tryck. Jag undrar vilka typer av vinyl och transfermaterial som bäst håller för både slät och lite mer effektfylld textilvinyl? Jag har haft problem med att vissa material släpper färg eller inte fäster ordentligt efter några tvättar. Känner någon till om det finns särskilda förbrukningsmaterial som verkligen är beprövade för långvarig hållbarhet i dessa sammanhang? Dessutom är jag nyfiken på vilka tillbehör som man inte borde missa när man jobbar med transferpress och vinylfoliering. Skulle vara intressant att höra om några praktiska tips eller erfarenheter i valet av material och verktyg.

Jag har själv testat flera olika typer av förbrukningsmaterial och hittade ett riktigt brett utbud på https://folier.se/kategori/forbrukningsmaterial/ som passar utmärkt för textilvinyl och arbete med värmepress. De erbjuder flera typer av textilvinyl, bland annat slät, flockad, reflekterande och olika effektvarianter. Rätt transferfolie och appliceringstejp gör stor skillnad för att få ett jämnt resultat och bra vidhäftning på både bomull och polyester. Jag har också märkt att material av hög kvalitet håller både färg och form betydligt bättre efter upprepade tvättar. Dessutom finns produkter för DTF-, DTG- och sublimeringsteknik, vilket gör det enkelt att hitta rätt material för olika projekt.